În 2017 valoarea comerțului online a ajuns la 2,8 miliarde de euro, astfel, românii au cheltuit zilnic, în medie, 7,67 milioane de euro în piața online.
Această valoare de 2,8 miliarde de euro a fost atinsă pentru produsele e-tail, adică produsele fizice comandate online. Nu au fost luate in considerare serviciile, vacanțele, evenimente sau conținut downloadabil, etc.
Ce produse și servicii sunt cel mai bine cumpărate în România?
Cei mai mulți români au cumpărat în 2017 în piața online produse electronice și electrocasnice(90%), computere, accesorii software și hardware (82%), îmbrăcăminte și încălțaminte (80%), cosmetice și produse farmaceutice (77%), sejururi și servicii de turism (70%), servicii din domeniul telecomunicațiilor (69%), cărți, reviste și DVD-uri (67%) și produse alimentare și catering (55%).
Categorii de produse care se vand bine online
Principalele categorii de produse care au vandut bine in 2017 sunt, în ordine:
- Electronice/IT – PC, componente de PC, tablete, telefoane mobile, electronice si electrocasnice
- Fashion&Beauty – îmbracăminte, încălțăminte, accesorii, cosmetice, parfumuri, ceasuri
- Home&Deco – produse pentru casă si decorațiuni
- Cărți
- Copii – produse destinate copiilor, jucării, cărucioare, vestimentație
Potrivit estimărilor categoria de produse fashion va crește accelerat in următorii 5 ai si va trece pe primul loc din categoria de produse vandute online ca și volum. Deasemenea, categoria de Home&deco are un potențial mare de creștere.
În România sunt peste 7000 de magazine online
Numărul magazinelor online a crescut exponențial în fiecare an, de la 5000 de magazine onine in 2016 la 7000 de magazine online in 2017 si se estimează că în 2018 va fi o creștere semnificativă care va ajunge la 14.000-15.000 de magazine online, adică șa dublarea numărului de siteuri de e-commerce.
În România există aproximativ 25.000 de magazine online, însa au un trafic mic și nu se încadrează în peisajul de e-commerce. De aceea, doar 7000 de magazine online realizează veituri semnificative din comerțul online, de aceea doar acestea se iau în calcul.
70% din traficul magazinelor online este mobile
Magazinele oline au înregistrat o creștere semnificativă de trafic generat de mobile in 2017 și se estimeaza ca creșterea să se păstreze și in 2018. Astfel in 2017, 70% din traficul magazinelor online din România a fost generat de traficul de pe mobil, cu 20% mai mult decât in 2016.
Magazinele online care au aplicații de mobil au o rată de coversie mai mare decât de pe desktop, în schimb siteurile de comerț online care se încarcă din browser au o rată de conversie la jumătate fată de desktop.
Principalii factori de decizie de cumpărare din magazinele online
Principalii factori în luarea deciziei de a cumpara din magazinele online sunt:
- prețul mic
- notorietatea brandului
- timpul scurt de livrare
- claritatea și calitatea informațiilor oferite
- ușurința de navigare a siteului în procesul de cumpărare
De ce preferă românii comerțul online?
Cei mai mulți români, 72%, preferă să achiziționeze produsele sau serviciile din piata online dintr-un motiv simplu; enonomisesc timp. Alte motive sunt:
- 51% dintre români preferă să cumpere din magazinele online pentru o varietate mai mare de produs esi posibilitatea de a compara ofertele
- 43% dintre români gasesc produsul doar in magazinele online
- 41% dintre cumpărătorii români preferă piața online din comoditate
- 6% dintre români cumpără prin intermediul magazinelor online deoarece sunt foarte populare
Metodele de plată cele mai folosite la magazinele online
Cele mai folosite metode de plată efectuate în comerțul online sunt, în ordine:
- plata ramburs, la primirea coletului – 78%
- plata online – 50%
- ramburs la sediul magazinului – 17%
- transfer bancar 9%
Creștere de 40% în comertul online – cea mai mare crestere din UE
În fiecare an, exista o creștere de aproximativ 40% în comerțul online românesc și reprezintă cea mai mare creștere la nivelul Uniunii Europene. Chiar dacă piața este în creștere, suma cheltuită este încă mica comparativ cu alte state din UE, asta arată potențialul uriaș al pieței online.