hello@optimpro.ro

Optimizarea performanţei campaniilor marketing cu ajutorul parametrilor UTM

Ce sunt parametrii UTM?

Un parametru UTM este o structură de cod (sau o etichetă) care poate fi inclusă foarte uşor într-o adresă URL. Prin intermediul parametrului, poţi introduce date precum sursa, mediul şi numele campaniei. Astfel, Google Analytics va citi acest cod şi va furniza informaţii despre sursa traficului şi a campaniei sau a reclamei. Acronimul UTM provine de la ,,Urchin Tracking Module” şi este o componentă implementată de către Google. Codul este foarte uşor de schimbat şi structura acestuia este similară cu exemplul de mai jos:https://optimpro.ro/?utm_source=instagram&utm_medium=cpc&utm_campaign=campanie-informare

Când se utilizează parametrii şi de ce recomandăm implementarea acestora?

Dacă te găseşti în situaţia în care distribui săptămânal zeci de linkuri pe reţelele de socializare, poate că ai nevoie de o monitorizare mai atentă a acestora. Cu ajutorul parametrilor, poţi monitoriza continuu performanţa campaniilor ecommerce şi sursa de trafic a fiecărui link distribuit. 

Pentru a concepe o strategie mai bună, trebuie să îţi pui câteva întrebări: care este sursa de trafic a linkurilor, cum ajung utilizatorii să le acceseze şi de ce le accesează.

O dată aflate răspunsurile la aceste întrebări, vei putea să înţelegi la ce tipuri de campanii rezonează mai bine publicul, care reclame atrag şi care link-uri aduc cel mai mult trafic în website. Optimizate şi urmărite în mod constant, vei oferi reclame mai bune şi conţinut mulat în funcţie de nevoile potenţialilor consumatori. 

Acum că ne-am sintetizat întrebările, alegerea tipului de parametrii ar trebui să fie mult mai uşoară. Poţi alege între parametrii precum: sursă, mediu, conţinut, numele şi termenul campaniei. Pentru a studia parametrii din Google Analytics recomandăm accesarea secţiunii ,,Achiziţii”, apoi ,,Campanii”.

Tipuri de parametrii

Pentru început, trebuie să ştii că există cinci parametrii, pe care îi poţi folosi pentru a studia diferite obiective din strategia de marketing.

Sursa campaniei sau utm_source

Acest parametru se utilizează pentru a identifica sursa traficului. Poate fi: un motor de căutare, o reţea de socializare, un newsletter, un blog, etc. De exemplu, dacă cineva accesează o reclamă de pe Instagram, care are în CTA parametrii UTM, va fi redirecţionat către pagina aferentă, iar noi vom cunoaşte sursa accesării. „https://optimpro.ro/?utm_source=instagram”

Mediul campaniei sau utm_medium

Mediul campaniei se utilizează în cazul în care doreşti să identifici mediul de unde provine traficul. Exemple de medii pot fi: o campanie cpc, un email, promovarea plătită prin social media, etc.  https://optimpro.ro/?utm_source=instagram&?utm_medium=social

Numele campaniei sau utm_name 

Numele campaniei este utilizat pentru analiza cuvintelor cheie. Prin intermediul acestuia, poţi identifica numele produsului principal, numele competiţiei, codul promoţional sau o strategie de marketing. https://optimpro.ro/?utm_source=instagram&?utm_medium=social&?utm_campaign=continut-parametrii

Cuvântul cheie al campaniei sau utm_term

Folosim acest parametru în cazul căutărilor plătite din cadrul unei reclame. Astfel, trebuie introdus cuvântul cheie care corespunde conţinutului promovat.https://optimpro.ro/?utm_source=instagram&?utm_medium=social&?utm_campaign=continut-informativ&?utm_term=parametrii-urchin

Conţinutul campaniei sau utm_content

Acest parametru se utilizează în testarea A/B sau în reclamele targetate pe baza conţinutului. Corpul parametrului poate diferenţia reclamele care redirecţionează către acelaşi link. Să spunem că avem două reclame, cu o targetare diferită, care redirecţionează înspre acelaşi link: ,,reclama-1” şi ,,reclama-2”. Parametrii UTM pentru reclama-2 vor arăta astfel: https://optimpro.ro/?utm_source=instagram&?utm_medium=social&?utm_campaign=continut-informativ&?utm_term=parametrii-urchin&?utm_content=reclama-2

Acum că ştii cum trebuie construit fiecare parametru, ţine cont de faptul că este obligatorie doar utilizarea a trei dintre aceştia: sursa, mediul şi numele campaniei.

Cum se implementează?

În funcţie de cunoştinţele tale, poţi opta pentru două variante: implementarea manuală sau cea automată, prin intermediul Google’s Campaign URL Builder.  Nu ai nevoie de un programator pentru a realiza structura parametrilor. Cu ajutorul instrumentului menţionat anterior, consola de creare va arăta astfel:

În cazul în care doreşti să implementezi manual aceşti parametrii, nu uita să respecţi structura codului şi ierarhia parametrilor. După ce ai obţinut linkul final, acesta va trebui inclus în canalele de promovare utilizate.

Sfaturi utile

Pentru a obţine cea mai bună performanţă, trebuie să înţelegi cât mai bine principiile strategiei de marketing. Astfel că, încearcă să ţii cont de sfaturile utile de mai jos:

Convenţia cu privire la denumirea parametrilor 

Evită utilizarea şirurilor lungi de caractere, acestea te pot induce în eroare! Pentru cele mai bune rezultate, crează un format standard pentru fiecare dintre cei cinci parametrii. 

Nu te complica în termeni!

Ţine cont de faptul că nu doar tu şi echipa puteţi vedea acest cod, ci toţi utilizatorii care accesează link-urile. Aşadar, utilizează termeni simplii, care nu să ofere informaţii private ale companiei.

Atenţie la stilul caracterelor!

Pentru parametrii UTM, caracterul ,,Instagram” este diferit faţă de ,,instagram”. Evită utilizarea majusculelor, pentru a găsi cât mai uşor informaţiile dorite. 

Prea multe caractere?

Scurtează-le! Foloseşte un instrument de scurtare a linkurilor, iar reclama sau conţinutul distribuit de pe social media va arăta mult mai estetic! Nu trebuie să te complici în caractere!

Cuvinte de final

Parametrii UTM sunt modalitatea ideală de a obţine cât  mai multe informaţii valoroase despre trafic şi performanţa campaniilor. Pentru a avea acces la aceste date, tot ce trebuie să faci este să incluzi parametrii precum mediul şi sursa în adresa URL. Le poţi utiliza în campaniile de email, campaniile de pe reţelele de socializare sau chiar cele de pe motoarele de căutare. Astfel, vei cunoaşte care dintre ele aduc cele mai multe beneficii, în funcţie de obiectivele urmărite. Cunoscând acest lucru şi punând în aplicare rezultatele în cadrul strategiei viitoare, vei avea un impact pozitiv asupra ratei de recuperare a investiţiei (ROI).

Durata citire articol
15 min
Abonează-te la
#optimpronewsletter
Doar conținut scris de experți

CATEGORII
ARTICOLE RECENTE
Fie că dorim să interacționăm cu un prieten, fie că ne lipsește o informație referitoare la un anumit domeniu sau doar ne dorim să fim la curent cu știrile din toată lumea, ori să facem achiziții...
Dacă te numeri printre cei care fac confuzia între PR și marketing, Houston, we have a problem! Într-adevăr aceste cuvinte sunt diferite, dar asta...