Conform statisticilor realizate în 2019, România se clasează pe ultimele locuri din clasament, atunci când vine vorba despre performanţa în domeniul serviciilor digitale.
DESI reprezintă un indice care însumează factorii relevanţi pentru performanţa digitală şi are în vedere evoluţia acestor tipuri de servicii în statele membre UE. Indicele se concentrează pe parametrii precum: utilizarea serviciilor internet, integrarea tehnologiei publice digitale, capitalul uman şi conectivitatea.
Având un scor de doar 36,5, în comparaţie cu media de 62,9 a tuturor ţărilor participante, România se află sub scorul Bulgariei şi anume cel de 52,5. Printre liderii mondiali ai pieţei digitale se numără ţările scandinave şi Olanda, respectiv Danemarca.
Cu toate acestea, piaţa digitală din România şi-a îmbunătăţit uşor clasamentul de-a lungul anilor, în aproape toate dimensiunile măsurate de către acest indice. Dintre parametrii luaţi în considerare, stăm cel mai bine la criteriul conectivităţii, deoarece avem o disponibilitate largă a reţelelor tip broadband, îndeosebi în zonele urbane. La polul opus, digitalizarea nu s-a bucurat de o evoluţie extraordinară. Patru din zece români nu au folosit niciodată internetul, iar o treime sunt familiarizaţi doar cu abilităţile digitale de bază.
Serviciile publice digitale
Deşi ne aflăm pe ultimele locuri din UE în serviciile publice digitale, 45% dintre românii cu acces la Internet se abonează la reţelele broadband ultrarapide, acest lucru însemnând a 3-a cea mai mare cifră din UE. Să analizăm puţin statisticile demografice! 1,3% dintre femeile care se află în câmpul muncii, lucrează într-un sector din domeniul IT, ceea ce duce la a 16-a poziţie din UE.
Conectivitate
Analizând criteriul conectivităţii, ne aflăm pe locul 22 din lista ţărilor participante. Conform raportului, România nu s-a concentrat înspre expansiunea evoluţiei vitezei de Internet, care a luat naştere anul trecut. În ceea ce priveşte penultimul criteriu al indicelui DESI, capitalul uman, România ocupă locul 27. Acest lucru se datorează faptului că nivelurile de bază ale competenţelor digitale au rămas cele mai scăzute din UE. Aşadar, o proporţie de 29% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16-74 de ani au abilităţi digitale de bază (media UE fiind 57%) şi 10% au abilităţi avansate (media fiind de 31%).
Dacă credeai că statisticile nu pot fi mai mici de atât, permite-mi să te surprind! Atunci când luăm în considerare criteriul utilizării serviciilor de Internet, aflăm că România ocupă ultimul loc. O mare proporţie de 21% dintre oamenii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani nu a folosit niciodată Internetul (media: 11 %).
Activităţi în domeniul online
Pe de altă parte, românii îşi doresc un job în domeniul activităţilor online. Într-un mod paradoxal, ţara ocupă primul loc la utilizarea reţelelor de socializare, cu un procent de 86% dintre utilizatorii de Internet (media: 65%). Însă când vine vorba despre implicarea în activităţi care presupun comerţ online, videoclipuri, muzică sau jocuri, România este din nou sub media UE. Motivul? Lipsa încrederii în lumea digitală!
Dacă până acum analiza s-a concentrat înspre utilizarea Internetului în scop recreativ, să privim puţin lucrurile şi din perspectiva întreprinderilor! Ne aflăm pe locul 27 în cadrul integrării tehnologiei digitale de către firme (un clasament mult sub medie).