Schimbări viitoare ale algoritmilor de indexare Google

Google a anunțat de curând un nou factor care va influenţa afişarea în clasamentul motorului de căutare: experienţa utilizatorilor. Pe scurt, dacă utilizatorii vor avea o experienţă negativă în timpul navigării, este posibil ca paginile problematice să nu mai fie afişate în rezultatele principale. Noul factor va intra în vigoare în 2021, astfel că dezvoltatorii web vor avea suficient timp să se adapteze la schimbări.

Ce reprezintă mai exact experienţa utilizatorului?

Experienţa utilizatorului este strâns legată de elemente precum viteza de încărcare a paginilor, adaptabilitatea website-ului în funcţie de dispozitivul de pe care este accesat, securitatea paginilor (HTTPS), prezența anunțurilor intruzive şi interacţiunea pe care o realizează utilizatorii cu website-ul. Prin urmare, optimizarea acestor elemente nu doar că va îmbunătăţi experienţa de navigare, indiferent de browser sau tipul de dispozitiv folosit, ci va ajuta website-urile să evolueze  conform aşteptărilor utilizatorilor. Toate acestea sunt elemente cheie pentru succesul afacerii, căci utilizatorii vor putea interacţiona mai mult cu brandul şi totodată acest lucru se va resimţi şi din perspectiva conversiilor. 

Iată mai jos un grafic oferit de către Google, în care se explică elementele care aparţin de noul algoritm

Încărcarea

Pentru a oferi cea mai bună experiență utilizatorilor, încărcarea ar trebui să se realizeze în mai puţin de 2,5 secunde. 

Interactivitatea

Criteriul interactivităţii măsoară perioada de timp dintre prima interacţiune cu website-ul (de exemplu, accesarea unui link sau a unui buton) şi momentul în care browserul răspunde la acea acţiune).  Perioada ideală de interactivitatea este mai mică de 100 milisecunde. 

Stabilitatea vizuală

Cât despre stabilitatea vizuală, criteriul se referă la mişcarea realizată de către o pagină web după încărcare. De exemplu, nu se doreşte ca ordinea elementelor să se schimbe brusc chiar în momentul în care realizezi o comandă. Un alt exemplu care arată lipsa stabilităţii vizuale: să spunem că faci click pe un buton şi doar la câteva milisecunde, butonul se va muta câţiva centimetri mai sus, exact ca în situaţia de mai jos:

Excepţii de la regulă

Vestea bună este că Google valorifică în continuare conţinutul calitativ, chiar dacă acesta este afişat pe pagini care nu respectă condiţiile de mai sus. Pe de altă parte, experienţa utilizatorului este importantă, deoarece urmăreşte să satisfacă nevoile utilizatorului. Aşadar, indiferent dacă website-ul tău va fi afectat de către noul algoritm sau nu, ar trebui să acorzi o atenţie deosebită acestui criteriu!

Putem observa mai jos un exemplu de aşa nu, anume un website care cu siguranţă va fi afectat de noul algoritm. După cum se poate vedea, conţinutul nu este dispus într-o structură ordonată, iar coloana laterală pare desprinsă dintr-o altă poveste. Deşi nu se poate observa în imagine, website-ul conţine foarte multe animaţii, imagini cu o calitate slabă şi multe link-uri. Deşi cei mai artistici din fire ar putea spune că este o abordare abstractă şi non-conformistă, experţii SEO cu siguranţă judecă utilizabilitatea website-ului. 

Scopul urmărit de către noul algoritm este acela de a pune în prim plan o navigare facilă, plăcută şi cât mai calitativă. Prin urmare, website-urile care oferă o experienţă bună se vor clasa în poziţii superioare, în detrimentul celor care oferă o utilizabilitate scăzută. 

Modalităţi de optimizare

Pentru început, trebuie să precizăm că prin experienţa utilizatorului, Google nu se referă la toate paginile care aparţin de un website. În mod sigur, dacă paginile principale sunt realizate în funcţie de acest criteriu, însă doar câteva sunt puţin mai slabe din punctul de vedere al utilizabilităţii, algoritmul nu va penaliza întreg website-ul. Iată câteva modalităţi prin care poţi îmbunătăţi experienţa pe care o are un utilizator în timpul navigării.

Viteza de încărcare 

În cazul în care ai un website care se încarcă greu, imaginează-ţi ce impresie greşită poate lăsa acest aspect asupra brandului tău.

Ba chiar mai mult, ştiai că o bună partea dintre utilizatori părăsesc o sesiune mobilă dacă website-ul accesat nu se încarcă în mai puţin de trei secunde? Surprinzător? Chiar deloc. Şi tu ai reacţiona la fel dacă ai trece printr-o situaţie similară! Aşadar… cum poţi cunoaşte timpul de încărcare a website-ului tău, îndeosebi pe dispozitivele mobile?

Instrumentul Test my site îţi oferă informaţii detaliate despre caracteristici precum: performanţa website-ului, viteza de încărcare pe telefoanele mobile, evoluţia lunară a vitezei de încărcare, vitezele de încărcare ale website-urilor concurente şi impactul pe care îl are această caracteristică asupra afacerii tale.

Erori de design?

Pentru a descoperi acul în carul cu fân, vei avea nevoie de o analiză asupra heat maps (hărţi termice). Poţi face acest lucru prin intermediul instrumentului gratuit  Hotjar.

Să luăm exemplul de mai sus! După cum se poate vedea, cei mai mulţi dintre utilizatori fac click pe butonul de search şi pe a doua categorie din meniu. Aceste elemente sunt bine poziţionate şi nu par a avea o problemă de design. Însă să ne uităm mai atent de atât! Utilizatorii au accesat şi imaginea din slider. O eroare de design putea fi considerată lipsa link-urilor active pe slider. Ar fi putut fi de-a dreptul frustrant, nu?  

Concluzie

Experienţa utilizatorului va fi un criteriu din ce în ce mai important pentru algoritmii Google. Dacă un website se bucură de popularitate printre utilizatori, cu siguranţă motoarele de căutare vor observa acest lucru, astfel că îl vor clasa într-o poziţie superioară. Pe de altă parte, dacă alt website va fi evitat de o bună parte dintre oameni, Google îl va clasifica într-o poziţie inferioară. Cu toate acestea, trebuie să fim recunoscători că anunţul algoritmului a fost făcut din timp, astfel că vom avea timp să ne adaptăm la noile schimbări. Cunoşti şi ale modalităţi prin care poţi optimiza utilizabilitatea website-ului? Nu ezita să le împărtăşeşti cu noi! 

Leave a Reply

Your email address will not be published.