După mulţi ani în care s-a vorbit neîncetat despre optimizarea paginilor web, ai putea crede că factorii care se iau în considerare pentru clasificarea în rezultatele căutării sunt destul de cunoscuţi şi transparenţi. Adevărul este că… nu îi cunoaştem încă pe toţi, căci Google nu a publicat niciodată o listă completă cu toate elementele care influenţează poziţia paginilor. Pe de altă parte, deşi în ecuaţie sunt incluşi mai mult de 200 de factori, 12 dintre aceştia sunt de-a dreptul importanţi şi trebuie să îi iei în considerare pentru ca website-ul tău să fie mereu în top!
În rândurile de mai jos vom analiza următorii factori:
- Securitatea site-ului,
- Capacitatea de indexare,
- Adaptabilitate,
- Viteza de încărcare a paginii,
- Implicarea utilizatorului,
- Conținut de înaltă calitate,
- Cuvintele cheie,
- Conținut optimizat,
- Date structurate,
- Listări de afaceri consistente,
- Link-uri externe,
- Vechimea domeniului.
Securitatea website-ului
Dacă ai citit articolul despre noul algoritm Google, atunci cu siguranţă ştii cât de importantă este experienţa utilizatorului. Securitatea website-ului este strâns legată de acest aspect, căci paginile care nu sunt protejate prin criptarea HTTPS îl pot pune pe utilizator în diferite situaţii neplăcute. Pe scurt, motoarele de căutare doresc să scoată în evidenţă paginile care ocupă de acest aspect. Cum poţi ştii dacă website-ul tău este securizat? Este simplu, aruncă un ochi la adresa URL! Dacă aceasta începe cu HTTP, nu cu HTTPS, atunci criptarea securizată lipseşte. Pentru a o include în pagini, va trebui să achiziţionezi un certificat SSL.

Capacitatea de indexare
În viaţa de zi cu zi, pentru a găsi o locaţie vei avea nevoie de câteva informaţii. Fără detalii precum strada, numărul sau localitatea, nu o vei putea localiza. Pe acelaşi principiu funcţionează şi Google. Pentru a indexa miliardele de pagini web, va avea nevoie de câteva date pentru identificare. Şi cine se ocupă de găsirea acestor date? Crawlere, sau micii păianjeni virtuali, care pleacă în căutarea ţintei. Procesul de culegere a datelor se numește indexare, iar fără acesta, paginile web nu ar putea fi găsite. Atunci când ,,citesc” paginile, crawlerele se ocupă de scanarea conţinutului şi a tuturor detaliilor utile, care ar putea indica specificul paginii tale. Cu toate acestea, ajutorul tău este necesar pentru a putea fi identificat şi indexat cât mai repede. Pentru început, include în website un sitemap. Pentru a verifica starea procesului de indexare, accesează Google Search Console, secţiunea ,,Acoperire”.

Un alt lucru pe care îl poţi face este utilizarea corectă a fişierului ,,robots.txt”. Prin intermediul lui, vei spune motoarelor de căutare ce pagini doreşti să fie indexate şi care pagini vor fi ignorate.
Adaptabilitatea
Cât de prietenos este website-ul tău cu dispozitivele mobile? Tema aleasă este adaptabilă chiar şi pe ecranele mici, iar utilizatorii vor putea avea partea de o experienţă bună? În acest caz, felicitări, website-ul tău este adaptabil. Această funcţionalitate permite paginilor să îşi ajusteze conţinutul în funcţie de dispozitivele de pe care sunt accesate. Cu toate acestea, uneori poţi trăi cu impresia că website-ul tău răspunde la aceste cerinţe, însă adevărul este că o face parţial, astfel încât anumite secţiuni rămân neadaptabile. Pentru a afla dacă toate paginile sunt optimizate, utilizează instrumentul online gratuit ,,Mobile Friendly Test”. În urma utilizării, vei primi un raport cu toate problemele de adaptabilitate existente în website.

Viteza de încărcare
Şi pe tine te frustrează paginile care se încarcă greu, nu-i aşa? Cu siguranţă nu reprezinţi un caz particular, căci o bună parte dintre oameni reacționează la fel ca şi tine. Şi până la urmă, de ce nu ar face-o, trăim într-un deceniu al vitezei! Acest lucru cu siguranţă îl cunoaşte şi Google, punând la loc de onoare viteza cu care se încarcă paginile web. Pentru a ştii sigur dacă viteza website-ului tău se află în parametrii normali, utilizează instrumentul online gratuit ,,Page Speed Insight”. Dacă website-ul se mişcă greu, ia în considerare următoarele sfaturi: website caching, comprimarea fişierelor, reducerea numărului de redirecţionări şi optimizarea fişierelor media.

Interacţiunea utilizatorilor
Conform ultimelor anunţuri, acest factor va deveni mai mult decât esenţial atunci când vine vorba despre experienţa navigării. Însă cum poţi aprecia nivelul de interactivitate? Google face acest lucru prin intermediul instrumentului RankBrain, care vizează următoarele criterii: rata de click (procentul de utilizatori care accesează linkul afişat în motoarele de căutare), timpul petrecut pe website şi rata de respingere.
Pentru stimularea interactivităţii, ia în considerare următoarele sfaturi:
- Oferă utilizatorilor conţinut util, dispus într-o formă plăcută vizual.
- Utilizează imagini calitative.
- Utilizează o structură simplă a paginilor, astfel încât utilizatorii să ştie mereu locul în care se află şi cel în care pot accesa informaţiile dorite.

Conţinut calitativ
După cum spuneam şi mai sus, conţinutul calitativ poate face minuni! Publicând constant informaţii utile şi bine structurate, utilizatorii se vor implica mai mult, iar motoarele de căutare cu siguranţă vor observa acest aspect. Ba chiar mai mult, un conţinut bine elaborat va spori vizibilitatea căutării (implicit şi traficul). Aşadar, nu uita de acest aspect în cadrul strategiei de marketing.

Cuvintele cheie
Atunci când scrii conţinutul, nu uita de cuvintele cheie potrivite pentru afacerea ta! Cercetează termenii care pot aduce mai mult trafic pe website, studiază variantele prin care oamenii caută informaţii cu privire la un subiect, caută alternative! Pentru a fi mereu în top, include în conţinut cuvinte de tip ,,long tail”. De ce? Pentru că numărul de căutări vocale este într-o creştere continuă. În vorbirea zilnică, nu ne adresăm prin cuvinte scurte, ci prin intermediul frazelor. Însă nu este o regulă general valabilă! Vei putea ştii dacă acest sfat este potrivit pentru domeniul tău doar după ce vei face o scurtă cercetare, care urmăreşte înţelegerea intenţiilor de căutare. Pentru a analiza în detaliu cuvintele cheie, îţi recomandăm să foloseşti instrumentul online gratuit ,,Keyword Planner”.

Conţinut optimizat
Optimizarea conţinutului este modalitatea ideală prin care poţi să oferi un boost paginilor. Atunci când optimizezi conţinutul, vei oferi câteva indicii motorului de căutare cu privire la subiect şi conţinut. Pentru a face asta, te vei focusa pe anumiţi termeni de căutare, pentru care îţi doreşti ca pagina ta să fie clasificată. Pentru o performanţă maximă, atribuie pentru fiecare pagină în parte termeni individuali .

Date structurate
Datele structurate nu sunt atât de complicate precum sună! Ele reprezintă microdate adăugate în partea de cod a unor pagini, oferind indicii motoarelor de căutare despre modalitatea de clasificare şi interpretarea conţinutului. Totodată, prin intermediul acestora poţi realiza fragmente structurate (featured snippets), care vor stimula rata de click.

Listarea online a afacerilor
În poziţiile superioare din rezultatele căutării, cel mai adesea se găsesc afacerile cu credibilitate şi autoritate în domeniu. Cu cât un brand este mai popular, cu atât va fi afişat într-o poziţie superioară. Din acest motiv, business listing reprezintă un factor important, care se ia în considerare în momentul clasificării. Însă pentru ca o afacere să fie listată, va avea nevoie de următoarele:
- Realizarea unei pagini în Google My Business.
- Configurarea profilului de afacere în directoarele din domeniu.
- Consistenţă NAP (pentru o consecvenţă a informaţiilor, se recomandă ca numele afacerii, adresa şi numărul de telefon să fie prezentate în aceeaşi formă, în toate paginile web).
- Facebook Business Page.

Link-uri externe
Prin intermediul link-urilor externe, motoarele de căutare pot aprecia credibilitatea şi autoritatea unui website. Analizând calitatea şi cantitatea acestora (numărul de menţionări ale website-ului, din surse externe), crawlerele vor cunoaşte detalii despre popularitatea şi influenţa brandului. Conform experţilor, backlink-urile sunt al doilea cel mai important factor de clasificare. Astfel, dacă îţi doreşti ca website-ul să fie clasificat în poziţii superioare, asigură-te că strategia de marketing include şi backlinkuri calitative.

Vechimea domeniului
Deşi nu poţi controla acest factor, este bine să ştii că vârsta domeniului va influenţa poziţia în clasament. Chiar dacă Google nu a declarat niciodată că acesta ar reprezenta un factor de indexare, mulţi dintre noi am observat că website-urile mai vechi tind să se afle în poziţii superioare. Şi este de la sine înţeles: acestea au ca şi avantaj timpul. De-a lungul anilor, au avut mai mult timp să se ocupe de autoritatea şi credibilitatea website-ului. Aşadar, nu te aştepta să apari în topuri dacă website-ul a fost creat în urmă cu câteva luni. Majoritatea lucrurilor nu se întâmplă peste noapte (mai puţin câştigatul la loto, dar… şansele sunt mici, aşa că îţi ţinem pumnii).

Gânduri de final
Website-ul tău este optimizat în funcţie de factorii de mai sus? Încă nu, nici o problemă, cunoaşterea reprezinta putere, aşa că vei putea acţiona din timp! Pentru mai multe informaţii despre fiecare factor în parte şi modalitățile de funcţionare a motoarelor de căutare, aruncă un ochi peste acest ghid. Dacă ai nevoie de informaţii suplimentare, ai întrebări sau ai nevoie de servicii SEO, nu ezita să ne contactezi! Spor la optimizat!