Ştiai că nu tot ceea ce îţi este vizibil ţie, ca simplu utilizator, este afişat şi boţilor de indexare Google?
Elemente precum formularele, cookie-urile şi imaginile fără o descriere alternativă sunt ignorate, în locul acestora fiind citite doar link-urile codate cu anumite etichete tip ancoră sau href. Iată câteva elemente pe care roboţii motoarelor de căutare le blochează, pentru a facilita procesul de indexare!
Paginile bazate pe locaţie
Există anumite website-uri care detectează locaţia utilizatorului şi îi afişează conţinutul în funcţie de IP-ul acestuia. Însă această tehnică nu este cea mai bună! Se poate ca un utilizator cu IP de Bucureşti să primească informaţii din această locaţie, însă el să locuiască de fapt şi de drept în Timişoara. Prin urmare, nu va fi interesat de conţinutul afişat. Această mentalitate este abordată şi de boţii motoarelor de căutare. Ei permit ca afişarea datelor să se facă în funcţie de locaţie, însă doar la prima intrare pe website. Conţinutul ulterior ar trebui să bazeze pe link-urile accesate.
Conţinutul bazat pe informaţiile din cookies
De când a intrat în vigoare GDPR, aproape toţi utilizatorii sunt familiarizaţi cu noţiunea de cookies. Prin intermediul acestora, utilizatorii pot avea parte de o experienţă personalizată în navigarea website-ului. Cu toate acestea, atenţie, conţinutul pe care utilizatorii îl accesează datorită cookie-urilor nu va fi accesibil pentru motoarele de căutare.
Să ne folosim de un exemplu pentru a înţelege mai bine modul de funcţionare a acestora. Să spunem că accesezi un website şi alegi ca limbă principală engleza. Cookie-urile vor ţine minte această opţiune, astfel că îţi vor afişa toate paginile în limba engleză. Deşi link-urile vor rămâne în limba română, conţinutul este în engleză. Atât timp cât URL-urile nu se modifică pe măsură ce conţinutul se schimbă, motoarele de căutare nu vor indexa variantele alternative.
Legăturile JavaScript
Dacă până acum am vorbit despre noţiuni mai generale, în următoarele paragrafe vom aborda termeni mai tehnici. Pentru un motor de căutare un link nu este cu adevărat link fără să conţină tag-ul ancorei şi un href către un URL. Preferabil este să optezi şi pentru un text descriptiv al ancorei, deoarece acesta oferă motorului de căutare o sugestie despre conţinutul link-ului.
Mare parte din website-urile de tip ecommerce optează pentru link-uri care conţin atributul ,,onclick” în detrimentul etichetelor ancoră. Nu este greşit pentru utilizatorii care vor naviga pe website, însă boţii Google nu vor citi aceste link-uri. Ce înseamnă asta? Probleme de indexare!
URL-uri ce conţin hashtag
Dacă ai utilizat vreodată AJAX, probabil ştii că este o formă de JavaScript care reîmprospătează conţinutul paginii fără a o reîncărca. Conţinutul reîmprospătat generează un semn de hashtag în adresa URL a paginii. În cazul în care motorul de căutare indexează URL-uri ce conţin hashtag, conţinutul s-ar putea să nu fie cel căutat de către utilizatori.
Fişierul robots.txt
Acesta este un document de tip text care stă la baza unui website. El anunţă crawlerele ce conţinut poate fi indexat şi ce pagini pot fi ignorate. Comenzile de refuz nu înseamnă că respectivele pagini vor fi ignorate în totalitate, însă pot preveni clasificarea lor în motoarele de căutare, pe baza relevanţei. Acordă atenţie la paginile pe care le incluzi în acest fişier. Există posibilitatea să incluzi pagini relevante pentru website în comenzile de refuz. În cazul în care te confrunţi cu scăderea bruscă a traficului de căutare organică, verifică fişierul robots.txt şi analizează paginile incluse în comenzile de refuz!
Atributul noindex
Prin intermediul atributului noindex, vei indica boților să nu indexeze o anumită pagină. Se utilizează cel mai adesea în cadrul unei singure pagini, mai degrabă decât într-un singur fișier care guvernează întregul site, cum ar fi comenzile de refuz.
Cu toate acestea, atributele noindex au un impact mai mare decât comenzile de refuz despre care vorbeam mai sus. Ele opresc indexarea totală a paginii. Atributele noindex pot fi setate în mod accidental şi uneori pot fi foarte greu de găsit într-un website.
Etichetele canonice
Aceste tipuri de etichete identifică ce pagină se indexează, din mai multe versiuni asemănătoare. Ele sunt instrumente importante pentru a preveni duplicarea conținutului. Toate paginile care nu sunt canonice își atribuie autoritatea de legătură şi nu vor fi indexate.
Etichetele canonice sunt incluse în codul sursă şi uneori, erorile pot fi dificil de detectat. Dacă paginile dorite de pe site-ul tău nu sunt indexate, etichetele canonice setate greşit pot fi cauza principală.
Concluzie
Multe dintre problemele care împiedică o optimizare reușită nu sunt deosebit de dificil de rezolvat și nici nu necesită o diplomă de licenţă în automatică şi calculatoare pentru a le identifica. Urmărește SEO Starter Guide, acordă atenţie la elementele de mai sus, realizează un conținut autentic, urmăreşte-ţi evoluţia în timp, iar rezultatele nu vor întârzia să apară!