Care este diferenţa dintre PR şi marketing?

Dacă te numeri printre cei care fac confuzia între PR și marketingHouston, we have a problem! Într-adevăr aceste cuvinte sunt diferite, dar asta nu înseamnă că sunt și sinonime. Ba dimpotrivă!

Desigur că domeniul de legătură este comunicarea. Însă, vezi tu, această comunicare conține un câmp lexical ramificat în mai multe domenii specifice, care au câte un obiectiv variat. Comunicarea se împarte în: marketing, relații publice (PR-ul) și mass-media.

Marketing-ul sau cum să obții profit prin vânzarea produselor?

The God of marketing, Phillip Kotler, spune că sensul acestui cuvânt se rezumă la arta de a vinde. Ce frumos sună ,,artă”, nu-i așa?

Dar, revenind la vânzările noastre, scopul marketingului este de a satisface nevoile și dorințele oamenilor, lucru care necesită un proces continuu de schimb din partea ambelor tabere. Regulile de bază în contextul acestui proces sunt comunicarea, crearea și livrarea către clienți a valorii produsului de bază, respectiv vânzarea.

Bun, bun, dar cine cumpără? Poți vinde pur și simplu? Ce are marketingul atât de special?

Formula magică prin intermediul căreia există această chimie se bazează pe cei 4 P:

  • Produs – ce are produsul atât de special și ce nevoi satisface utilizatorului final
  • Preț – cât de accesibil este prețul și ce reduceri există
  • Promovare – creativitate, reclamă, publicitate, relații publice și vânzările personale
  • Plasament – datele demografice, respectiv unde și cui trebuie vândut produsul

Practic, marketingul are scopul principal de a face vânzare și de a promova produsele unui business.

Ce face un specialist în marketing?

  • Face studii de piață, analizează concurența, creează strategii
  • Creează campanii publicitare pentru produse/servicii
  • Cumpără spații publicitare în acea campanie pe platforme media relevante ( de exemplu: radio, TV, online)
  • Creează materiale pentru lansarea de produse/servicii, respectiv broșuri, pagini de destinație a site-ului web, întrebări frecvente pentru echipa de vânzări, etc.
  • Elaborează un plan editorial în contextul promovării în social media
  • Efectuează cercetări în industrie și clienți pentru a ajuta la direcționarea coerentă a campaniilor de marketing
  • Elaborează un buletin informativ pentru clienți.

PR-ul sau cum să obții renume prin reputația companiei/brandului?

Categoric nu înseamnă relații cu publicul

Dacă zeul marketing-ului spune că e o artă să vinzi, ei bine, zeul PR-ului definește acest domeniu mult mai complex, datorită nuanțelor preluate din câmpul lexical de bază, comunicarea.

Definiția este destul de greu de înțeles și foarte ambiguă încât nici un profesor la comunicare nu ar reuși să o explice fără un dicționar în față. 

Definiția simplă ar fi că PR-ul este realizat de un profesionist în relații publice, care ajută o afacere sau un individ să-și cultive o reputație pozitivă cu publicul, prin diferite metode de comunicare, inclusiv prin mass-media sau social media. Totodată, un specialist în PR este doctorul care rezolvă operația clientului într-o situație de criză. 

Practic, relațiile publice reprezintă un proces strategic de comunicare, ce construiește relații reciproc avantajoase între organizații și publicul lor. 

Dacă marketingul are ca scop obținerea profitului, PR-ul are ca scop menținerea reputației valoroase a brandului. 

Tot destul de ambiguu? Hmm, să îți dau un exemplu!

Să presupunem că ești un brand cu notorietate și dorești să lansezi un produs nou pe piață. PR-ul este cel care te va ajuta să îți creezi o strategie de comunicare, va ști ce vrea publicul tău, ce ton trebuie să folosești și cum să o faci. Acesta se va ocupa de tot ceea ce înseamnă trimiterea comunicatelor de presă și organizarea evenimentelor. Bineînțeles, se lucrează alături de echipa de marketing.

Ce înseamnă o situație de criză în PR? 

Dacă produsul lansat are un ingredient dăunător, iar presa aruncă cu ouă și roșii în tine, înseamnă că ai nevoie de PR. May the force be with you, cum ar spune legenda. În acest context, specialistul intervine, calmând spiritele prin diverse strategii de comunicare. Soluția?

PR-ul organizează o conferință de presă prin care argumentezi ce s-a întâmplat prin raționamente valide. 

Ce face un specialist în PR?

  • Scrie un comunicat de presă despre lansarea unui nou produs sau a unei noi inițiative a companiei
  • Prezintă povești pozitive despre anunțurile viitoare ale companiei către mass-media
  • Construiește relații cu mass-media și influenceri din industrie
  • Gestionează și actualizează mesajele companiei
  • Creează subiecte de discuție și vorbește cu presa despre o criză a companiei
  • Asigură oportunități de dezbateri și de vorbire pentru directori la evenimente din industrie

Great Success

Marketerul își măsoară reușita prin:

  • Depășirea obiectivului de vânzare
  • Procentul de investiție care s-a întors către client
  • Generarea unei baze de date de clienți pe toate canalele pe care s-a făcut promovarea

Pentru un PR succesul arată cam așa:

  • Multe articole pozitive în presa relevantă și de top și difuzarea constantă a unui anumit produs
  • Un discurs puternic al unui CEO la un eveniment reprezentativ, care a generat un trafic semnificativ
  • Premii câștigate la evenimente de profil

This is the beginning of a beautiful friendship!

Adevărul este că marketing-ul fără PR și PR-ul fără marketing, viața e pustie. Vânzarea produselor și determinarea oamenilor de a iubi acel brand de produse este the perfect match. Orice antreprenor care își dorește să-și crească afacerea, cu siguranța va vrea să aibă parte de aceste două domenii interconectate. 

Durata citire articol
15 min
Abonează-te la
#optimpronewsletter
Doar conținut scris de experți

CATEGORII
ARTICOLE RECENTE